יום ו', כז’ בכסלו תשע”ח
דף הבית דבר המנהל כתבות פרוייקטים חדר מורים צור קשר
 
 
 
 
המר גם בפייסבוק

נקודת מבט חינוכית מתוך פרשת השבוע : ערב שבת קדש לפרשת "כי תצא למלחמה", פרשה שיש בה מצוות רבות המלוות את כל שטחי החיים. פרשה שמזמנת מקום להעמיק במשמעות המצוות בחיינו. ננסה לגעת מעט בפרשה החינוכית של "בן סורר ומורה", נשתדל במתיקות, בניסיון שיסייע לנו ,לעולמו החינוכי, קצר ככל שניתן."כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ וְיִסְּרוּ אֹתוֹ וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם. וְתָפְשׂוּ בוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ וְהוֹצִיאוּ אֹתוֹ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ וְאֶל שַׁעַר מְקֹמוֹ.וְאָמְרוּ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ בְּנֵנוּ זֶה סוֹרֵר וּמֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקֹלֵנוּ זוֹלֵל וְסֹבֵא.וּרְגָמֻהוּ כָּל אַנְשֵׁי עִירוֹ בָאֲבָנִים וָמֵת וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ וְכָל יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ." נלך עם תשובת הגמרא של "דרוש וקבל שכר" במובנם העמוק. כל הפרשה באה, אולי, להעמיד את החינוך בשיאו, וללמד את כולנו- הורים לילדים, ומורים לתלמידים (גם הם הורים.. לתלמידים) כיוונים חינוכיים פשוטים, שעולים מלימוד הפרשה. א. "בן סורר ומורה לא היה ולא נברא"- אין ילד רע... לא היה ולא נברא. כל ילד הוא טוב, כול!!! תלמיד אומר בבקר " נשמה שנתת בי טהורה היא". כולם!! קדושים וכולם נפלאים. יש לנו תפקיד גדול ועמל גדול לסייע לגלות זאת, אבל "לכל!!! אדם ישנה.."ב. הגמרא מביאה את דעתו של ר' יהודה שאומר: "אם לא הייתה אמו שווה לאביו בקול ובמראה ובקומה אינו נעשה בן סורר ומורה" (שם). דהיינו: נער מוגדר כ'בן סורר ומורה' רק כאשר יש זהות מוחלטת בין האב לאם גם בקול, גם במראה וגם בגובה, זה כמו לומר במילים אחרות 'בן סורר לא היה ולא עתיד להיות'. מדובר כאן במציאות בלתי אפשרית שלעולם לא תתממש. אם כן מה ר' יהודה רוצה ללמדנו? הרש"ר הירש למד מכך: "רק אם יש ביניהם אחדות דעים ורצון משותף- רק אז יכולים לומר לעצמם שלא הם אשמים בקלקלת בנם". לפי הרש"ר- חינוך טוב, זה חינוך שיש ראיה חינוכית משותפת בין ההורים. הילד אז לא מבולבל, ולא נקרע בין אבא לאימא... (כך כנראה גם, צריך לראות את החשיבות בראייה המשותפת בין ההורים לבין חיי בית הספר, להשתדל למנוע קונפליקטים מיותרים בבניין נפשו של הילד). אולי ניתן להציג אלטרנטיבה הפוכה לרש"ר הירש. רק כשהם חושבים בדיוק אותו דבר, בכל!! ובקול... אז עלול חלילה נוכל לפגוש מציאות של בן סורר ומורה... לצד החשיבות של הראייה הכללית המשותפת, ללכת בדרכה של תורה- חשוב לזכור שהדרך הזו היא רחבה דיה.. ונכון וטוב שיש הבדלים בגישות שונות בין ההורים, ואפילו בין הבית לבית הספר... בעולם מעט מורכב, עם מעט שאלות - ילד גדל וצומח. לצד החשיבות של חינוך במקום ברור וצלול, ללא ספיקות, יש מקום לרווח של דילמות ומקום לצמיחה אישית..סיכום שבועי :יום ראשון -"ואמונתך בבקרים" + יציאה ליום גיבוש עם שכבת ז' יום שני - פתיחת טורניר פינג פונג(תיכון + חטיבה) יום שלישי - יציאה ליום גיבוש עם שכבת ח' - יציאת כיתה יא1 לפעילות חסד בארגון חסדי נעמי ואסיפת הורים בית ספרית יום רביעי - יציאה ליום גיבוש עם שכבת ט' יום חמישי- המשך טורניר פינג פונג+ לימוד פרשת שבוע בהפסקה יציאת שכבות יא- יב לפעילות מעגלים ואמונתך בלילות - לימוד כיתה ט2 וערב כיתה. שבוע הבא בבית הספר יום שלישי 10:10- הרמת כוסית לכבוד ראש השנה - בחדר המורים 11:00- תרגיל בטיחות ארצי , 11:05- אזעקה וירידה למקלט 14:00 - ישיבת מחנכים 19:00- שילוב מעגלים כיתה י-1 יום רביעי 19:00- הכנסת ס"ת לבית הכנסת

 
....